LATEST

ФРЕНСКИЯТ ВСЕКИДНЕВНИК LE MONDE: СЕСИЯТА В 12 MAG - ТЪРСЕНЕ НА ЕВТИНА СЕНЗАЦИЯ ИЛИ ПРОСТО ЗАБАВЛЕНИЕ?

Модна фотография: чашата, която преля
Льо Монд | 22.06.2012, 15ч.31
Клер Гийо
Странна идея, да публикуваш в beauty сесия фотографии на жени, жертви на ужасяващо насилие. Българското модно списание 12 направи точно това, "разкрасявайки" няколко моделки с помощта на професионален и реалистичен до болка грим, предназначен за нуждите на киното и специалните ефекти: насинено око, разцепени устна и нос, изгорено с киселина лице... Серията е наречена "Victim of beauty" и не изглежда да има някаква социална или критическа ангажираност, тъй като не е поставена в никакъв контекст. Списанието се е ограничило само с предупреждението: "Препоръчителен родителски контрол: снимките не се препоръчват за лица под 16 години. И за хора със слаби нерви."
Търсене на евтина сензация? Желание да се шокира публиката? Забавление? Тази инициатива не развесели модните блогърки и още по-малко Jezebel, популярен в Америка феминистки блог, според който тя е по-скоро "жалка и разочароваща". Черил Уишховър от блога Fashionista пък пише: "Насилието над жени присъства прекалено често в реалността, за да имаме каквото и да било желание да го виждаме и в модно списание."
Социоложката Мариз Джаспар, автор на небезизвестната книга "Насилието над жените" (публикувана във Франция още през 2005), остава много предпазлива в реакцията си: "Модата често използва сцени на фантазии и фикции, би било смешно и жалко да ограничаваме свободата на артистите и тяхната креативност." Но в такъв случай, добавя тя, "попадаме напълно в стереотипите на пребитата жена-жертва с деформирано, малтретирано тяло". Фактът, че инициативата идва от България, не е чиста случайност: тя подчертава, че бившите съветски републики (предлагаме да ги съдим за това, че ни наричат "съветска република" - бел. ред.) регистрират рекодно завишен процент на домашно насилие: в Русия, според последни проучвания, 10% от жените признават, че са били вече жертва на насилие от страна на техния партньор през изминалите дванадесет месеца, резултатите показват 7% за Румъния и 2,5% във Франция.
Редакторите на 12 Magazine опитаха да се оправдаят, обосновавайки се с идеята че "модната фотография е само една имитация на реалността". Но Джена Сауерс от Jezebel, самата тя бивш модел, сложи пръст в раната, разобличавайки сексистките модни стереотипи: "Защо модната индустрия продължава да счита за авангардно жените да бъдат изобразявани като субекти, които могат да бъдат пребивани и убивани? (...) Голяма част от използваните от модата фотографии, с цел да бъде предадено някакво послание, в най-добрия случай отразяват, а в най-лошия – потвърждават едни от най-отрицателните клишета в нашата култура, свързани с жената или младото момиче."
Напоследък множество рекламни кампании скандализираха обществото, подхранвайки клишета, свързани с жените, жертви на насилие (в повечето случаи сексуално), но в крайна сметка, не толкова недоволни от съдбата си: кампанията на Стивън Клайн за Dolce & Gabbana от 2007 беше забранена в множество страни, защото показва надвесен над жена мъж пред погледите на трима други. През 2009 в Италия марката Relish не остана по-назад и представи реклами, изобразяващи две красиви туристки, претърсвани доста щателно (а и може би прекалено?) от местната полиция.
Факт е, че от доста време насам асоциацията съблазнителни жени/насилствена смърт е класически мотив във модната и рекламна фотография. Още през 60-те и 70-те французинът Ги Бурден и немският фотограф Хелмут Нютън се превърнаха в пионери в жанра, представяйки фатални, леко облечени или голи жени в ситуации, напомнящи филм ноар. Немалко фотографи, като Стивън Клайн например, се включиха в същата вълна. Но за Mишел Малар, артистичен директор на Фестивала на модата в Иер, тези образи са просто фикции, които трябва да се възприемат точно като такива. И именно когато модата се захваща с политически проблеми, социални сюжети като тиранията на красотата, насилието над жените или недъгавостта, тогава тя става наистина интересна. "В телевизионните сериали става въпрос за отвличане, нормално е модата да се вдъхновява от действителността", казва той, имайки предвид творбите на Стивън Мейзъл, свързани с пластичната хирургия, които бяха публикувани в италианския Vogue.
Според него това не означава, че можем да правим каквото си искаме. За Мишел Малар серията снимки в българското списание 12 по никакъв начин не могат да бъдат защитени: "Става въпрос за провокация и то напълно необоснована." Той цитира фотографа Жан-Батист Мондино, който беше направил "същото нещо, но толкова по-добре и то преди двадесет години". В непубликувана снимка за списание The Face виждаме Кейт Мос с насинено око и всички физически белези от пребиване. Разликата? "Става въпрос за снимка, която показва агресия и насилие, а не красота."

ПРЕВОД КРЕМЕНА НИКОЛОВА

Коментари

Популярни публикации от този блог

ОБЯВИХА ПРОГРАМАТА НА КИНОФЕСТИВАЛА ВЪВ ВЕНЕЦИЯ: МАЛКО ХОЛИВУД, ПОВЕЧЕ АРТХАУС ФИЛМИ

РЕЙТИНГЪТ НА ОСКАРИТЕ УДАРИ ДЪНОТО